فهرست مطالب

نشریه تاریخ پزشکی
پیاپی 25 (زمستان 1394)

  • ویژه نامه سلامت معنوی
  • تاریخ انتشار: 1394/12/20
  • تعداد عناوین: 3
|
  • علی درویش پور کاخکی* صفحات 11-32
    مقدمه
    امروزه بیشترین افزایش جمعیت در گروه سنی سالمندان و در کشورهای رو به توسعه از قبیل ایران می باشد، هرچند پژوهش هایی درباره سلامت سالمندان صورت گرفته است، اما کم تر بعد معنوی سلامت سالمندان ایران مورد پژوهش قرار گرفته است. از این رو پژوهش حاضر با هدف کاوش معنا و مفهوم سلامت معنوی در سالمندان ایرانی صورت پذیرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر، پژوهشی کیفی از نوع پژوهش پدیده شناسی هرمنوتیک بر اساس روش ون مانن می باشد. بر اساس روش نمونه گیری هدفمند 16 سالمند از پارک ها، محل کار و فرهنگسرای سالمندان انتخاب و مورد مصاحبه های عمیق باز پاسخ قرار گرفتند. با اجازه از سالمندان مصاحبه ها ضبط و پس از دست نویس کردن و به دست آوردن درک جامعی از آن ها، بر اساس فعالیت های پژوهشی ون مانن تجزیه و تحلیل گردیدند. در این پژوهش صحت یافته های کیفی بر اساس ملاک های اعتبار، تاییدپذیری، قابلیت اعتماد و قابلیت انتقال مورد بررسی قرار گرفت.
    یافته ها
    مضامین نعمت الهی، امیدواری و آرامش در تبیین مفهوم سلامت معنوی سالمندان به دست آمد. مضمون نعمت الهی شامل سلامت معنوی به عنوان نعمت، تقدیر الهی و مسوولیت پذیری بود. مضمون امیدواری دربرگیرنده احساس وجود، غلبه بر ناامیدی ها و زیبابینی بود. مضمون آرامش دربرگیرنده آرامش به عنوان باور و اعتقاد درونی و نماد بیرونی آن بیان شد.
    بحث و نتیجه گیری
    سلامت معنوی در سالمندان از ابعاد مهم سلامتی سالمندان است. سلامت معنوی سالمندان ایرانی در ارتباط نزدیکی با اعتقادات و باورهای مذهبی آنان است که به زندگی جهت و معنا می بخشد. این امر بایستی در برنامه های مرتبط با سلامت سالمندان مورد توجه ویژه قرار گیرد.
    کلیدواژگان: پدیده شناسی، سلامت معنوی، سالمندی، ایران
  • حسین خادم*، محمد مظفری، احمد یوسفی، بهرام علی قنبری هاشم آباد صفحات 33-50
    مقدمه
    با توجه اهمیت و نقش سلامت معنوی در سبک زندگی ایرانی اسلامی، پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین میزان سلامت معنوی با اختلالات رایج سلامت روان در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی صورت گرفته است.
    روش
    پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی است. نمونه آماری این پژوهش را 322 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی شاغل به تحصیل در دانشگاه فردوسی مشهد تشکیل می دادند. برای جمع آوری داده ها از دو پرسشنامه هنجاریابی شده باورها و رفتارهای معنوی و پرسشنامه داس 21 استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و نرم افزار آمار SPSS 22 انجام گردید.
    یافته ها
    بین سلامت معنوی با سلامت روانی دانشجویان دانشگاه فردوسی رابطه معکوس و معنی دار مشاهده شد (P≤0/01). به گونه ای که با افزایش میزان سلامت معنوی، میزان استرس، اضطراب و افسردگی در هر دو گروه دانشجویان دختر و پسر کاهش می یافت (P≤0/05).
    بحث و نتیجه گیری
    یافته های پژوهش بر تاثیر سلامت معنوی بر کاهش میزان استرس، اضطراب و افسردگی در دانشجویان مورد مطالعه دلالت دارد. از این رو گنجانیدن برنامه آموزشی مناسب به منظور ارتقای سطح سلامت معنوی دانشجویان به منظور افزایش تاب آوری و مقابله آنان با مشکلات سلامت روان در این دوره بحرانی توصیه می گردد.
    کلیدواژگان: سلامت معنوی، سلامت روان، استرس، اضطراب و افسردگی
  • محمد توکل، ابراهیم اخلاصی*، سیدضیاءالدین تابعی صفحات 51-100
    مقدمه
    تعریف سازمان بهداشت جهانی از سلامت ناظر به ملاحظه بعد معنوی انسان، مزید بر ابعاد فیزیولوژیک اوست. با توجه به فقدان اجماع مفهومی روی معنویت در میان صاحب نظران، سنخ شناسی ادراکات کنشگران اصلی نظام خدمات بهداشت و درمان از معنویت می تواند به مثابه یک مدخل اساسی در فرآیند تبیین مفهومی آن محسوب گردد.
    روش
    شرکت کنندگان پژوهش شامل پزشکان، پرستاران، مدرسان اخلاق پزشکی، مددکاران اجتماعی، مدیران بیمارستانی، بیماران و همراهان آن ها در بیمارستان های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی شیراز بودند که به شیوه هدفمند انتخاب شدند. داده یابی کیفی از طریق بررسی اسناد بیمارستانی و مصاحبه و داد کاوی مطالعه با استفاده از روش تحلیل محتوی انجام شد.
    یافته ها
    نتایج پژوهش ادراک از معنویت را در قالب مفاهیم «معنویت مبتنی بر هستی شناسی قدسی»، «معنویت انتفاعی متعالی»، «معنویت انتفاعی افقی» در میان ارائه دهندگان و «معنویت آیینی»، «معنویت عرفی و فرهنگی» و «معنویت معطوف به حقوق قانونی» در میان دریافت کنندگان خدمات درمانی نشان داد. در «معنویت مبتنی بر هستی شناسی قدسی» قول و فعل خداوند منبع معنا است. «معنویت انتفاعی متعالی» انگیزه های مقدم بر رفتار را به عنوان «امر برتر» مورد تاکید قرار می دهد. «معنویت انتفاعی افقی» و نیز سنخ های شناسایی شده در میان دریافت کنندگان خدمت در مجموع ناظر به تلفیق عرفی و فرهنگی از مبانی عمودی و اجتماعی معنا هستند.
    بحث و نتیجه گیری
    درهم آمیختگی نسبی مفهوم «معنویت» و «اخلاق» پاره ای دلالت های مهم را در نهادینه سازی آن ها در مناسبات پزشکی در بستر فرهنگی جامعه ایرانی ایجاب می کند. کنش گران اجتماعی بر حسب نوع اجتماعی شدن، مصادیق متعددی را حمل بر «معنویت» می کنند. مع الوصف، «معنویت»، صرفا در معنایی که متضمن امور غیر محسوس و عناصر غیر مادی معطوف به «ناظر آرمانی» باشد، می تواند روح آدمی را به استناد مقولاتی همچون «فلسفه سلامت و بیماری» و «معناداری هستی» از چندگانگی های بلاوجه رایج در جامعه پذیری مدرن، از جمله دوگانه مرگ و زندگی، برهاند و با نائل نمودن آن به «وحدت»، در حکم یک سرمایه معنوی، نقش خود را در مناسبات سلامت و بیماری ایفا نماید. خروج «معنویت» از تلقی ابزارانگارانه فعلی، که صرفا در شرایط اضطرار بروز پیدا می کند، متضمن تجدید نظر در شیوه های امروزین جامعه پذیری است که طی آن مرگ به حاشیه ای ترین مرزهای وجودی سوق داده می شود و انواع رویه های تغافل در مواجهه با آن شکل می گیرد؛ ساز و کارهای مذکور، در حالی که در شرایط « سلامت» مبتنی بر غفلت انگاری نسبت به فلسفه حیات هستند، با از دست دادن مدخلیت خود در مناسبات «بیماری»، انسان ها را در معناسازی معقول از سلامت، بیماری و مرگ تنها و ناتوان باقی می گذارند.
    کلیدواژگان: معنویت، اخلاق، سلامت، بیماری، زیست پزشکی
|
  • Ali Darvishpoor Kakhki* Pages 11-32
    Background
    The world’s elderly population is the fastest growing age group especially in developing countries such as Iran. In spite of studies about health of older people, there are a few studies about exploration of spiritual well-being of older people. This study was conducted to understand and gain deeper insight into Iranian older people lived experiences of spiritual well-being.
    Method
    A qualitative research design based on van Manens phenomenological methodology developed. In-depth open ended interviews used to collect the data from 16 older people that selected based on purposeful sampling of workplace, park and cultural center. Research activities of van Manens methodology used for analysis of verbatim transcripts. Trustworthiness of qualitative data is confirmed by criteria’s of credibility, conformability, dependability and transferability.
    Results
    Three themes favor of God, hope, and calm, were emerged which the phenomenon of spiritual well-being could be illustrated. The favor of God was included sub themes of health as favor, authority of God and being responsible. The hope was included sub themes of being feeled, overcome on disappointments, and beautiful mind. The calm was included sub themes of spiritual well-being as interstices believe and behavioral symbol of it.
    Conclusion
    The spiritual well-being is of main domains of health in older people. The spiritual well being is in close relationship with beliefs and religions of older peoples. It provides goal and direction for health and lives of older people. These findings must consider in promotion health of older person.
    Keywords: Phenomenology, Spiritual Health, Elderly, Iran
  • Hossein Khadem*, Mohammad Mozafari, Ahmad Yousefi, Bahramali Ghanbari Hashemabad Pages 33-50
    Background
    According to the young population of Iran and growing changes in the concept of health and life patterns in Iranian society, this study investigates the relationship between spiritual health as an important factor in health, with three dimensions of mental health (stress, anxiety and depression).
    Method
    The present study is the correlation type. The population of this research includes undergraduate students of Ferdowsi University of Mashhad. , 400 subjects were selected among them by random cluster sampling method. To collect the data, beliefs and spiritual behaviors Questionnaire (Salehi Fadardi et al., under publication) and DAS 21 Questionnaire (Lavybnd and Lavybnd, 1995) is used. Data analysis is done based on correlation through SPSS 22 software.
    Results
    there is a significant positive relationship between spiritual health and mental health (01 / 0P≤). Furthermore it has been observed a negative correlation between spiritual health and mental problems (stress, anxiety and depression) in male and female students separately.
    Conclusion
    This study shows that whatever students have a higher spiritual health, stress, anxiety and depression are lower, and therefore they have better mental health.
    Keywords: Spiritual Health, Mental Health, Stress, Anxiety, Depression
  • Mohammad Tavakol, Ebrahim Ekhlasi*, Seyed Ziaaddin Tabei Pages 51-100
    Background
    Health definition offered by World Health Organization emphasizes the spiritual aspect of human beings in addition to his physiological dimensions. Regarding the loss of any consensual agreement on the concept of spirituality, authors of the present article believe that typology of the spirituality perceptions as they are understood by the main actors of the medical care system can be supposed as a critical entry in the conceptual explanation of spirituality.
    Method
    Participators of the study include physicians, nurses, instructors of the medical ethics, social workers, hospital managements, patients and their visitors who were engaged in hospitals of Shiraz University of Medical Sciences. They were selected purposefully. Required qualitative data was gathered through investigation of formal documents as well as interviews. Data analysis has been done on the basis of qualitative data analysis procedures.
    Results
    Among those providing cure services, spirituality was perceived in the forms of "sacred ontology-based spirituality", "transcendental spirituality" and "horizontal spirituality". On the other hand, those receiving cure services understood spirituality as "ritual spirituality", "cultural-conventional spirituality" and "legal rightoriented spirituality" as well. While in the "sacred ontology-based spirituality" God’s doings as well as His orders are supposed to be as the ultimate sources of meaning, motivations placed behind any given action are highly emphasized in "transcendental spirituality". "Horizontal spirituality" and spirituality types identified among those receiving cure services are generally oriented toward cultural conventional combination of vertical as well as social bases of meaning.
    Conclusion
    Interconnectedness of spirituality and ethics have significant implications in their institutionalizations in medical relationships in the cultural context of Iranian society. Social actors suppose various representations as the evidences of spirituality. Yet, spirituality can promote the spirit of human if only it includes nonmaterial elements oriented toward "ideal observer". Under such a deep comprehensive understanding of spirituality one’s spirit can be released from implausible "dualities" such as death-life duality common to modern socialization and experience "unity" through application of the concepts like "philosophy of health and sickness" and "meaningfulness of existence". Achievement of mentioned multidimensional insight and its application as well require a basic reform in the procedures of modern socialization in which death is absolutely marginalized and various kinds of mechanisms are applied so that it can mentally be neglected. Mentioned mechanisms lose their utilities in the circumstances of sickness and leave patients alone in the process of rational intellectual meaning constructing of health, death and sickness as well.
    Keywords: Spirituality, Ethics, Health, Sickness, Biomedicine